Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?

 

Nie ma chyba osoby, która by nigdy nie słyszała o konieczności codziennego spożywania warzyw i owoców. O 5 porcjach przypominają nie tylko dietetycy i osoby związane z żywieniem, ale również lekarze i liczne kampanie społeczne. Mimo to, Polacy cały czas spożywają za mało tych produktów. Dlaczego warzywa i owoce są tek ważne w codziennej diecie?

Co kryje się w owocach i warzywach?

Są cennym i bogatym źródłem witamin oraz składników mineralnych. Znajdziesz w nich m.in. witaminę C wspierającą odporność, betakaroten (prowitaminę A) poprawiający stan włosów i skóry czy witaminę E – silny przeciwutleniacz spowalniający procesy starzenia się organizmu. Oprócz witamin, obecne są również składniki mineralne takie jak potas, magnez, żelazo, wapń, miedź oraz mangan. Warunkują one prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, wszystkich narządów, regulują gospodarkę hormonalną oraz wpływają na mineralizację kości. Warzywa i owoce charakteryzują się wysoką zawartością wody, dzięki czemu są niskokaloryczne i doskonale sprawdzą się jako uzupełnienie procesu nawadniania w trakcie upałów.

Niezwykle cenne substancje prozdrowotne

Błonnik, karotenoidy, chlorofile, polifenole, flawonoidy, garbniki, przeciwutleniacze. Nie musisz znać wszystkich tych nazw – ważniejszy jest ich wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Często dla ułatwienia nazywa się je związkami prozdrowotnymi. Spożywane regularnie w postaci warzyw i owoców wzmacniają odporność, chronią przed stanami zapalnymi, ułatwiają odchudzanie i utrzymanie prawidłowej masy ciała, poprawiają kondycję włosów i skóry, korzystnie wpływają na układ krwionośny, regulują gospodarkę hormonalną, zmniejszają ryzyko wylewu i udaru, a nawet niektórych nowotworów. Warzywa i owoce różnią się między sobą ilością omawianych związków, dlatego tak ważna jest różnorodność i spożywanie wielu rodzajów i odmian zamiast jednego ulubionego warzywa czy owocu.

5 porcji warzyw i owoców

Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia jednej porcji odpowiada 120g dowolnego warzywa lub owocu. Jak właściwie określić jedną porcję? Przykładowo jest to średniej wielkości jabłko, banan lub pomidor, a także 9 rzodkiewek, 6 pomidorków koktajlowych, dwa ogórki kiszone, spora garść fasolki szparagowej, duża marchew czy mała cukinia. Niezwykle istotne jest, aby pamiętać, że wśród spożywanych produktów powinny przeważać warzywa, dlatego warto pamiętać o tym, żeby stanowiły minimum trzy porcje każdego dnia. Dodatkowo, przynajmniej jedna z porcji powinna być zjedzona na surowo.

Nie tylko w czasie sezonu

Wiele osób najchętniej sięga po warzywa i owoce w lecie, gdy dostępnych jest wiele sezonowych produktów. Największą popularnością cieszą się truskawki, jagody i maliny. Z warzyw są to pomidory, ogórki, cukinia, kalafior, papryka, kukurydza. Istotne jest, aby przez cały rok jeść odpowiednie ilości warzyw i owoców. Przez lato nie nadrobisz zaległości, ani nie zrobisz zapasów na zimę. Tym bardziej, że nadmiar szkodzi równie bardzo jak niedobór. Tylko niektóre ze składników mineralnych i witamin mogą zostać częściowo zmagazynowane w organizmie – wszystkie pozostałe należy dostarczać do organizmu wraz z codzienną dietą. W sezonie jesienno-zimowym, gdy ograniczony jest dostęp do wielu odmian z powodzeniem można korzystać z mrożonek. Warzywa i owoce mrożone są zaraz po zbiorze, dlatego straty składników odżywczych i mineralnych są minimalne.