Zasady zdrowego żywienia

Spożywaj regularnie posiłki 4-5 posiłków co 3-4 godzin

Regularność spożywania posiłków to kwestia kluczowa. Zapobiega nagłym napadom głodu i ułatwia kontrolę nad ilością spożywanego jedzenia.

Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej

Warzywa i owoce są niezbędne w prawidłowo zbilansowanym jadłospisie. Powinny one stanowić co najmniej połowę całego spożywanego dziennie pożywienia (3/4 warzywa, a 1/3 owoce), ponieważ dostarczają wielu składników odżywczych, mineralnych i witamin potrzebnych do prawidłowej pracy całego organizmu. Najwięcej korzyści czerpiemy, gdy są jedzone w postaci surowej lub po jak najkrótszej obróbce termicznej.

vegeSpożywaj produkty zbożowe

Wszystkie cenne składniki zbóż zawarte są w okrywie nasiennej, dlatego tak ważne jest wybieranie produktów z pełnego przemiału, grubych kasz (jaglanej i gryczanej) oraz płatków(owsiane, pszenne, jaglane, żytnie). Należy pamiętać, że kasze, ryże
i makarony powinny być ugotowane al dente!

makaron

Codziennie spożywaj nabiał

Co najmniej 2 szklanki mleka, które można zastąpić jogurtem, kefirem lub częściowo serem. Regularne spożywanie nabiału uchroni kości przed utratą wapnia
i zapobiegnie ewentualnym złamaniom. Do prawidłowego wchłaniania tego pierwiastka niezbędna jest wit.D, którą sami możemy syntetyzować wystawiając, się na działanie słońca lub jedząc ryby, oleje, masło lub żółtko jaja.

mleko

Ograniczaj spożycie mięsa

Konsumpcja czerwonego mięsa i przetworzonych produktów mięsnych nie powinna przekraczać 0,5 kg/tydzień. Nadmierne spożycie wiąże się ze wzrostem ryzyka rozwoju chorób nowotworowych. Mięso warto zastąpić jedząc ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.

mieso

Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych

Nadmierna podaż tłuszczu głównie zwierzęcych sprzyja zwiększeniu stężenia cholesterolu we krwi, rozwojowi nadwagi i otyłości. Warto zastąpić je olejami roślinnymi. Przydatne będą też garnkiGarnki ŻeliwneWyprofilowana pokrywa stwarza zamknięty obieg pary i wody w naczyniu, co poprawia walory smakowe i wartość odżywczą dań i patelnie na których możemy przyrządzać różne potrawy bez lub z minimalnym dodatkiem tłuszczu.

olej

Unikaj spożycia cukru i słodyczy

Cukier i słodycze podnoszą stężenie glukozy we krwi, które po niedługim czasie gwałtownie opada wywołując ponownie uczucie głodu. Nagłe zmiany stężenia glukozy we krwi mogą doprowadzić do cukrzycy typu II czyli insulinoopornej. Bagatelizowanie tej choroby i nieprzestrzeganie diety prowadzi do wielu powikłań
i chorób zagrażających życiu. Słodycze można zamienić na owoce i orzechy.

babeckzi

Ogranicz sól

Nadmiar soli w diecie odpowiedzialny jest za zatrzymanie wody, obrzęki, zaburzenia funkcji nerek oraz rozwój nadciśnienia tętniczego. Dowiedziono, że obniżenie spożycia soli poniżej zalecanej normy zapobiega rozwojowi nadciśnienia tętniczego oraz występowaniu innych zdarzeń sercowo-naczyniowych. Sól można
z powodzeniem zastąpić ziołami, które poprawią smak potraw i dodatkowo korzystnie wpłyną na cały organizm.

sol

Pamiętaj o piciu wody – min 1,5 litra

Woda jest jednym najważniejszych składników organizmu, niezbędnym do życia. Jest niezbędna do prawidłowego przeprowadzenia procesów przemiany materii, usuwa z organizmu związki toksyczne, uczestniczy w trawieniu i reguluje temperaturę ciała.

woda

Nie spożywaj alkoholu

1g alkoholu dostarcza aż 7 kcal! Do tego działa odwadniająco, podnosi ciśnienie krwi oraz zwiększa stężenie triglicerydów we krwi.

alko

 

 

 

Powiązane Artykuły

garnki-zeliwne Zdrowa dieta z garnkami żeliwnymi 19 października 2016
Jak smażyć w żeliwie? 7 lipca 2016